لعاب یا رنگ پودری؟

لعاب یا رنگ پودری فلزات

امروزه حفاظت سطوح فلزی به کمک لعاب کاری به گونه ای وسیع جایگزین سایر روش های حفاظتی فلزات از جمله آبکاری ، رنگ زدن و … گردیده است .
چرا که لعاب کاری سطوح فلزی نه تنها آنها را در مقابل عوامل مختلف فرسایش مانند خوردگی ، زنگ زدن و … حفاظت می کند بلکه سبب جلا ، زیبایی و شفافیت خاص در این سطوح می گردد.
در حال حاضر کشورهای آلمان ، انگلستان ، هلند ، بلژیک ، سوئیس و ترکیه از تولید کنندگان عمده پودرهای لعاب الکترواستاتیک می باشند . البته در ایران نیز تحقیقاتی در زمینه تولید پودر لعاب صورت گرفته که امید می رود در آینده ای نزدیک ، نیاز به سایر کشورها در این زمینه به حداقل میزان خود برسد .
واژه لعاب “ENAMEL” ، ریشه لاتین داشته و از کلمه “Smaltum” مشتق شده است . این لغت بعدها در آلمان به صورت “Smalzan” در آمده و هنوز هم در ایتالیا به فرم “Smalto ” وجود دارد . سرانجام در زبان فرانسه و همچنین با تلفظی مشابه در آلمان ، از لغت “email” برای بیان این واژه استفاده شد .
اگر لعابکاری با لعابهای سفید بی واسطه انجام شود بعد از مرحله اسید شویی عملیات دیگری به نام وان نیکل صورت می گیرد . در این مرحله از وانی استفاده می شود که حاوی محلول داغی از سولفات نیکل اسیدی شده ( عمدتاً با غلظت ? تا ?? گرم بر لیتر ) می باشد .

امروزه لعابکاری خیس معمولاً به پنج روش غوطه وری ( دیپ کاری ) ، پیستوله کاری ، الکترواستاتیک ، الکتروفورتیک ونیز استفاده از خلاء صورت می گیرد . هر یک از این روش ها کاربرد ویژه ای داشته و معایب و فواید مخصوص به خود را در بر دارند .
درجه حرارتی که لعاب درون آن پخته و خشک می گردد نیز
در تعیین رنگ لعاب سفالگری بسیار تأثیرگذار می باشد.
برخی از رنگ ها فرار هستند و اگر درجه حرارت کوره بسیار بالا باشد

معایب لعاب ولعاب کاری:
ترک برداشتن سطح لعاب
پوسته شدن لعاب
تاول زدن لعاب
سوراخ سوراخ شدن لعاب

مجموعه شیت متال ایران کار لعاب کاری را انجام نمیدهد و از رنگ پودری الکترواستاتیک استفاده می نماید

فهرست مطالب

به اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − 8 =