خدمات رنگی پودری استاتیک

تقریباً همه افراد با رنگ‌های مایع آشنایی دارند، اما رنگ‌های پودری بیشتر مصرف صنعتی دارد. به‌طور مثال خدمات رنگ پودری الکترواستاتیک برای رنگ‌آمیزی یخچال، لباسشویی و… استفاده می‌شود. رنگ‌های کوره‌ای خصوصیات ویژه‌ای دارند که متفاوت از رنگ‌های مایع است. این رنگ‌ در قیاس با رنگ‌های معمولی، کیفیت بیشتر و کاربردی‌تری دارد و به علت سازگاری با محیط‌زیست، برای انسان‌ها ضرر کمتری دارد. در ادامه با ما باشید تا با انواع رنگ کوره‌ای و مزایای آن بیشتر آشنا شوید و موارد مصرف آن را باهم بررسی کنیم.

خدمات رنگ پودری الکترواستاتیک چیست؟

رنگ کوره‌ای یا الکترواستاتیک نوعی رنگ صنعتی است که در دو نوع پودری و مایع کوره‌ایی تولید می‌شود و کاربردهای گسترده‌ای در حوزه خدمات رنگ‌کاری فلزات دارند. رنگ پودری الکترواستاتیک به علت ویژگی‌های منحصربه‌فردی که داراست در بسیاری از صنایع، به‌جای رنگ مایع مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر این رنگ بهترین نوع رنگ صنعتی به شمار می‌روند که دارای کمترین آثار مخرب زیست‌محیطی بوده و سلامتی کارگران را تهدید نمی‌کنند. در حال حاضر طیف وسیعی از انواع رنگ کوره‌ای برای رنگ‌آمیزی سطوح مختلف به کار می‌روند. انتخاب استفاده از رنگ الکترواستاتیک پودری یا مایع به نظر کارخانه‌های مصرف‌کننده بستگی دارد. اما به نظر می‌رسد رنگ‌های پودری کوره‌ای بهترین گزینه برای صنایع فلزی باشند.

پودر رنگ متشکل است از ذرات ریز و خشک رزین و رنگ‌دانه که با کمک تپانچه پاششی، شبیه پیستوله پاشش رنگ مایع، روی سطوح محصول پاشیده می‌گردد. ذرات رزین موجود در رنگ‌های پودری دارای شارژ الکترواستاتیک هستند و در هنگام پاشش سطح فلزی مانند آهن‌ربا رنگ را به خود جذب می‌کند. در نتیجه، ذرات به فلز می‌چسبند و بعد در کوره‌های صنعتی با دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت پخته می‌شوند. این روش رنگ‌آمیزی الکترواستاتیک از انواع متداول‌ترین روش‌ها برای رنگ‌کاری در ایران است. در این روش ابتدا باید قطعه رنگ‌آمیزی شده و سپس درون کوره و در معرض گرما قرار گیرد. روش پس گرما نیز روشی است که در قیاس با دیگر شیوه‌های رنگ‌آمیزی الکترواستاتیک راحت‌تر بوده و آموزش آن به افراد متقاضی نیز راحت‌تر می‌باشد.

انواع رنگ کوره‌ای کدامند؟
آلکید آمین:
آلکید آمین جزو یکی از رنگ‌های پایه محسوب می‌شود که در تشکیل نهایی رنگ کوره‌ای مؤثر است و خود به کمک روغن‌های خشک مانند نارگیل یا کرچک و یا روغن‌های نیمه جامد سویا تشکیل شده است.
آکریلیک، ترموستاست:
این رنگ با مقاومت در برابر آسیب‌های آب و هوایی در صنایع فلزی و غیر آهنی بسیار کاربرد دارد و مقاومت شیمیایی خوبی نیز از خود نشان می‌دهد.
اپوکسی:
این نوع رنگ پایه‌ای، حاصل ترکیب رزین با اسید چرب غیراشباع است و بر قیمت رنگ کوره‌ای تأثیرگذار است. مزیت این رنگ در خشک شدن سریع است.

مهم‌ترین ویژگی‌های خدمات رنگ الکترواستاتیک
ویژگی‌های رنگ الکترواستاتیک بسیار زیاد است به همین دلیل قابلیت کاربری در موارد گوناگون را دارد. تعدادی از این خصوصیات عبارت‌اند از:

دارای مقاومت بالا در مقابل تغییرات دمایی، گرما و سرمای زیاد
حفظ زیبایی و خاصیت ضدزنگی محصول در برابر رطوبت و آب
عدم‌تغییر رنگ با گذشت زمانی طولانی
امکان شستشوی سطوح رنگ‌شده
ایجاد ضخامت یکسان در تمام سطح فلز
پوشش دهی بالا حتی در نقاط غیرقابل دسترس، ازجمله گوشه و لبه‌ها
دارای گستردگی زیاد در طیف رنگی
ضد خش و مقاومت زیاد در برابر ضربه
رنگ‌آمیزی قطعات فلزی
فرآیند رنگ‌آمیزی با رنگ کوره‌ای یا رنگ الکترواستاتیک شامل عملیاتی است که طی آن رنگ‌دانه‌های پودری به‌واسطه پیوندهای شیمیایی و فرآیندهای الکتریکی روی سطوح موردنظر قرار می‌گیرند. ذرات رنگ‌های کوره‌ای از طریق تجهیزات خاص به روی سطح پاشیده می‌شوند. در این حالت سطوح فلزی، رنگ‌هایی را که دارای بار منفی هستند، به سمت خود جذب می‌کند. و ذرات رنگ به‌واسطه بار منفی سریعاً به سمت بارهای مثبت سطح فلزی جذب‌شده و روی آن قرار می‌گیرد. رنگ‌آمیزی با رنگ‌های کوره‌ای مؤثرترین تکنیک رنگ‌آمیزی سطوح فلزی محسوب می‌شوند.

مزایای خدمات رنگ پودری
یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از انواع رنگ کوره‌ای، رنگ‌آمیزی سطوح فلزی با پوشش دهی بالا است. رنگ‌های الکترواستاتیک در مقایسه با سایر رنگ و پوشش‌های صنعتی راندمان عملکردی بالاتری دارند. دلیل آن‌هم، قرارگیری ذرات رنگ‌دانه پودری به روش الکتروشیمیایی بر روی سطوح فلزی است. که درنتیجه رنگ‌آمیزی با رنگ کوره‌ای به زمان کوتاه‌تری برای خشک شدن نیاز داشته و یک سطح صاف و بی‌عیب و نقص را ایجاد خواهد کرد. این روش به‌ویژه برای رنگ‌آمیزی مبلمان فلزی، بدنه خودرو و لوازم‌خانگی به عنوان پوشش نهایی بسیار مناسب است. از دیگر مزیت‌های اساسی این رنگ‌ها، کیفیت بالای آن در رنگ‌آمیزی است، که این کیفیت در صنعت خودروسازی بسیار اهمیت دارد. ازاین‌رو کارخانه‌های خودروسازی برای رنگ‌آمیزی بدنه اتومبیل و سایر قطعات وابسته گزینه‌ای بهتر و باکیفیت‌تر از رنگ کورهای نیافته اند. دیگر مزایای این نوع رنگ عبارت است از:
کاربرد آسان
نیاز نداشتن به تجهیزات گران‌قیمت برای استفاده
قابل‌استفاده روی سطوح متنوع
رنگ‌آمیزی یکدست و شکیل در مقایسه با رنگ‌های مایع
امکان مخلوط کردن طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها
امکان لمس قطعه موردنظر هنگام رنگ‌آمیزی
وزن کمتر لایه رنگ
یافتن آسان قطعات و تجهیزات موردنیاز آن
به دلیل پخت رنگ، چسبندگی رنگ روی سطوح ثابت بوده و در صورت پرس نیز از آن جدا نمی‌شود
پوشش‌های پودری برخلاف رنگ مایع دارای حلال نبوده؛ که این قابلیت احتمال آتش‌سوزی را بسیار کاهش می‌دهد. و نیز در فرآیند تولید و مصرف رنگ پودری هیچ‌گونه ماده اشتعال‌زایی وجود ندارد.
درروش الکترواستاتیک، پودر رنگ‌هایی که روی سطح فلز قرار نمی‌گیرند، مجددا بازیافت شده و مورداستفاده خواهند بود.
رنگ‌های پودری الکترواستاتیک غیرسمی و قابل دفن هستند و با تمامی استانداردهای حفاظتی جهت محیط‌زیست سازگارند.
معایب کاربرد رنگ پودری
آلودگی سطح، در صورت وجود رنگ خارجی بر روی سطح، پس از فرآیند پخت دیگر قابل حذف و پاکسازی وجود ندارد.
در زمان تغییر رنگ، باید به دقت دستگاه‌ها، کابین پاشش و مسیر بازیافت تمیز شود.
تنظیم مشخصات پودر در زمان ساخت ممکن نیست. و برخلاف رنگ‏‌های مایع، که می‌توان در زمان اعمال آن را تنظیم کرد، این کار در فرآیند استفاده از رنگ‌‏های پودری امکان پذیر نمی‌باشد.
نکاتی درباره رنگ‌ پودری و رنگ‌آمیزی الکترواستاتیک
هر جسم رسانایی که مقاومت دمایی موردنیاز جهت پخت رنگ پودری در کوره را داشته باشد، می‌تواند به شیوه الکترواستاتیک رنگ‌آمیزی شود.
پس از پایان رنگ‌آمیزی قطعات همسان، در صورت تغییر رنگ، تجهیزات و محیط رنگ‌کاری باید با دقت بسیار تمیز شود. تا کیفیت و رنگ انتخابی به‌درستی حفظ شود.
روش رنگ‌آمیزی الکترواستاتیک، به دو روش پاشش رنگ انجام می‌شود. روش کرونا و روش ترایبو. در روش ترایبو ذرات پودر توسط تفنگ پاشش یا پیستوله، با کمک مالش با سطوح باردار می‌شود. در روش کرونا، عامل باردار کننده یا شارژ ذرات پودر درون پیستوله یا تفنگ، جریان الکتریسیته است.
در سیستم رنگ‌آمیزی پودری، احتیاجی به اقدامات زیرسازی و رنگ‌کاری چند دست نیست؛ بلکه با یک‌بار پاشش ضخیم، نتیجه موردنظر انجام و قطعه وارد کوره می‌شود. بنابراین در مقدار رنگ، به‌کارگیری نیروی انسانی، زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.
اصول کاربردی رنگ‌آمیزی با خدمات رنگ کوره
اکنون‌که با مزایای رنگ کوره آشنا شدید، زمان آن رسیده تا اطلاعات بیشتری در مورد فرآیند رنگ‌آمیزی با رنگ کوره را هم بیاموزید. اصول کلی در روش رنگ‌آمیزی با رنگ کوره‌ای شامل سیستم اسپری الکترواستاتیک است که تحت یک میدان الکتریکی و اثرات ذرات باردار کار می کند. اجازه دهید این مفهوم را با ذکر یک مثال توضیح دهیم حتما تابه‌حال شاهد آن بوده که لباس‌های پشمی و سطوح پلاستیکی قادرند پرزه آیا موها را به خود جذب کنند؛ این دقیقا به خاطر وجود ذرات باردار بر روی سطح پلاستیکی یا پشمی است که می‌تواند ذرات دیگر را جذب کند. این پدیده درست همان چیزی است که در روش رنگ‌آمیزی با رنگ کوره‌ای هم رخ می‌دهد.
رنگ کوره‌ای پودری، به صورت پودری با پوشش دهی مناسب، در دمای مشخص و با استفاده از ابزارهای خاص ساخته می‌شود. بعدازاینکه رنگ به سطح بدنه خودرو و یا وسیله مورد نظر پاشیده شد، حرارت داده می‌شود، تا رنگ با مقاومت و انسجام خوبی به سطح بچسبد. دما و زمان ماندن رنگ در حرارت متفاوت و تقریبا زمان بین ۱۰ تا ۱۸ دقیقه و دمای ۱۸۵ تا ۲۳۰ درجه سانتیگراد متغیر است. در رنگ‌های روشن برای اینکه از زردی رنگ ممانعت شود، دمای کوره را پایین آورده و زمان را افزایش می‌دهند. در رنگ‌های تیره هم، دمای و حرارت را افزایش و زمان کار را کاهش می‌دهند. رنگ کوره ای پودری بهترین گزینه برای رنگ‌آمیزی در صنایع فلزی است.
چرا خدمات رنگ استاتیک بهترین انتخاب می‌باشد؟
رنگ کوره استاتیک نوعی رنگ صنعتی است که در دو نوع پودری و مایع در صنایع رنگ و پوشش تولید می‌شود و کاربردهای گسترده‌ای در حوزه رنگ‌آمیزی انواع سطوح فلزی دارد. چون دارای کمترین آثار مخرب زیست‌محیطی بوده و سلامتی کارگران را تهدید نمی‌کنند و در حال حاضر طیف وسیعی از انواع آن برای رنگ‌آمیزی سطوح مختلف به کار می‌رود. استفاده از رنگ استاتیک پودری یا مایع به نظر کارخانه‌های مصرف‌کننده بستگی دارد، اما به نظر می‌رسد رنگ‌های پودری بهترین گزینه برای صنایع فلزی باشند.
برای رنگ کردن فلزات به تعدادی ابزار، رنگ مناسب و از همه مهمتر، آماده‌سازی سطح قبل از اعمال رنگ نیاز دارید. این قبیل پروژه‌ها به قدری ساده هستند که خود شما می‌توانید آن را به انجام برسانید.
موارد استفاده از خدمات رنگ‌کاری فلزات
روش‌های رنگ‌آمیزی با رنگ کوره‌ای بازار هدف بسیار محدودی را به خود اختصاص می‌دهند. این روش اغلب برای سازندگان مبلمان و تجهیزات اداری فلزی، خودروسازی و لوازم فلزی صنعتی کاربرد دارد. موارد استفاده از رنگ‌های کوره‌ای به شرح زیر است:
برجسته‌سازی روی درب‌های ساختمانی
رنگ‌آمیزی مبلمان فلزی
بدنه خودرو
لوازم‌خانگی
رنگ‌آمیزی پروفیل‌های آهنی
انواع اکسسوری‌های فلزی
تخت‌های بیمارستان

فهرست مطالب

به اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 13 =