خم کاری مفتول

خم کاری مفتول

در صنایع ساخت قطعات فلزی خمکاری مفتول از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع خمکاری فرآیندی برای شکل دهی به قطعات فلزی مختلف است. با استفاده از دستگاه های خاص فرآیند خم کاری فلزات در صنایع انجام می شود. قطعات فلزی اغلب با اعمال نیرو تغییر حالت می دهند این تغییر حالت به صورت شکل U و شکل V است. تولید محصولات مفتولی برای صنایع مختلف از قبیل ساختمان سازی، تولید محصولات فلزی و … کاربرد دارد.

خمکاری مفتول چیست؟

برای تغییر حالت فلز از فرآیند خمکاری مفتول استفاده می شود. این فرآیند در اطراف یک محور خطی و بدون هیچ گونه تغییری در مساحت سطح انجام می شود. برای خمکاری می توان چندین خم را در یک زمان انجام داد. زاویه خم فلزات اغلب به شکل U و V بنا به درخواست صنایع انجام می شود و قطعه کار مورد نظر هنگام اعمال نیرو تغییر شکل می دهد. اجرت خم مفتول اغلب توسط پارامترهای مهمی از قبیل نوع دستگاه خمکاری، جنس و ابعاد مفتول تعیین می شود.

دستگاه خمکاری مفتول

خمکاری مفتول، خمکاری میلگرد و خمکاری استیل جزء پرکاربردترین دسته های خمکاری در بازار است که توسط دستگاه خم CNC انجام می شود. کاربرد خم مفتول بیشتر در صنایع الکترونیک و ساختمان سازی است از این رو این فرآیند با دستگاه CNC و با نهایت دقت انجام می شود. دستگاه پرس برک هیدرولیک عمدتا برای خمکاری ورق فلزی استفاده می شود. در فرایند خمکاری با این دستگاه ابتدا قطعات روی گیره دستگاه ثابت نگه داشته می شوند و در هر زاویه ای خم می شوند. قطعات مفتولی باید با مواد اولیه مرغوب ساخته شده باشند تا فرآیند خم کردن بدون تغییر در کیفیت آن ها انجام شود.

استفاده از دستگاه خم CNC مفتول مصرف انرژی بسیار پایینی دارد و برای طراحی آن از ابزارهای فنی کاملا مهندسی شده استفاده شده است. دقت بالا در خم، سرعت و حداقل سایش و پارگی از ویژگی های دستگاه خمکاری است. دستگاه پرس برک هیدرولیک یا به اختصار دستگاه CNC یک دستگاه سه محوره است که به صورت خودکار و دقیق کار می کند و دارای گیج عقب سریع است. در صنایعی که نیاز به خمکاری دقیق است از این دستگاه استفاده می شود. صنایع مختلف می تواند با بکارگیری این دستگاه تولید محصولات مفتولی خود را گسترش دهند و در هزینه ها صرفه جویی کنند.

کاربرد خمکاری مفتول

خمکاری مفتول در حوزه های مختلفی کاربرد دارد. اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید شاهد تولید محصولات مفتولی متنوع خواهید بود. خمکاری مفتول در صنایع تولید بزرگ از قبیل کشتی سازی، خودرو سازی، قطعات هواپیما سازی، صنایع تولید کنند لوازم خانگی، وسایل و ابزارآلات کشاورزی، محصولات الکترونیک، ساختمان سازی، محصولات آزمایشگاهی، محصولات آشپزخانه و … کاربرد گسترده ای دارد.

انواع خمکاری مفتول

خمکاری مفتول همانند سایر فلزات با روش های مختلفی انجام می شود. شکل هندسی قالب، نوع فلز، حرکت قطعه توسط ابزار مصرفی و … همگی روی نوع خمکاری تاثیر می گذارند. فلزاتی که شکل های مشخص و محدودی دارند از خمکاری فشاری یا کششی چرخشی برای آنها استفاده می شود. به طور مثال ورق های V شکل یا U شکل و یا گونیایی با روش فشاری یا کششی چرخشی شکل داده می شوند. خمکاری کششی و چرخشی برای خم های دقیق با شعاع انحنا و قطر ثابت هم استفاده می شود.

اما برای قطعات متقارنی که نیاز به تمیزکاری و روغن کاری ندارند از روش خمکاری پرس استفاده می شود. اما زمانی که بخواهید خمکاری با زاویه تند را با این روش انجام دهید احتمالا روی انجام فرایند کنترل نداشته باشید. با توجه به اینکه خمکاری مفتول به صورت فشاری دارای تنظیم راحت تری نسبت به سایر روش ها است در نتیجه ارزان تر هم است. برای خمکاری انواع فلزات از روش های دیگری از قبیل غلتکی، القایی حرارتی و … استفاده می شود.

خمکاری به روش سرد

از روش خمکاری مفتول سرد بیشتر برای مفتول با قطر بیشتر استفاده می شود. روش خمکاری سه غلطکی برای مفتول های با قطر بالا بسیار کاربردی و مقرون به صرفه است.

خمکاری به روش گرم

خمکاری مفتول گرم بیشتر برای قسمت های وسیع با ضخامت و شعاع زیاد انجام می شود. این روش به راحتی قابل انجام است. برای اینکه ورق در فرآیند مفتول کاری چروک نشود باید حتما این فرایند با دقت و به آرامی انجام شود تا روی کیفیت نهایی ورق تاثیر منفی نگذارد.

هزینه خمکاری مفتول

قیمت خمکاری مفتول به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. نوع دستگاهی که برای فرآیند خمکاری استفاده می شود روی هزینه این خدمات تاثیر می گذارد. اجرت خم مفتول با توجه به ابعاد و جنس قطعه، میزان پیچیدگی خم، اتوماتیک یا غیر اتوماتیک بودن فرآیند خم، مقدار تیراژ تولیدی و … تعیین می شود. خم CNC نسبت به سایر روش ها مقرون به صرفه تر است چون دستگاه کاملا پیشرفته و دقیق کار می کند و ضایعات را کاهش می دهد. فرآیند خمکاری مفتول استیل و مفتول مسوار بسیار دقیق، حساس و ظریف است. اگر این فرایند به درستی انجام نشود از کیفیت کار می کاهد و ممکن است باعث پارگی و ترک مفتول شود در نتیجه هزینه ها را افزایش دهد.

خمکاری مفتول مسوار

مکاری مفتول مسوار همانند سایر فلزات با کاربردهای متنوعی همراه است. خم مفتول مسوار در واقع نوعی مفتول است که با روکش مس تولید شده است. ضخامت روکش فولادی و ضخامت روکش مس دو فاکتور مهم در قیمت گذاری این مفتول است. با توجه به ضخامت و نوع خم در صنایع مختلفی از قبیل صنایع آشپزخانه، باکس و آبچکان، قفسه کالسکه ای فروشگاهی، چوب لباسی و آویز، کیف و چمدان مسافرتی، صنایع خودروسازی و موتورها، اسکلت آباژور، محصولات ریلی و … کاربرد گسترده ای دارد.

خم مفتول استیل

خمکاری مفتول استیل به سبب کاربرد گسترده ای که در صنایع مختلف دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. مفتول استیل ساخته شده از فولاد ضد زنگ یا همان استنلس استیل می باشد. با خم مفتول استیل همچنان ویژگی های مثبت آن از قبیل مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، مقاومت در برابر پوسته پوسته شدن، شکل پذیری خوب، چقرمگی زیاد در دمای اتاق و دمای پایین و … حفظ می شود. انتخاب دستگاه برای خم مفتول استیل با توجه به فاکتورهای مهمی از قبیل اندازه و ضخامت ورق استیل، نوع و زاویه خمکاری، پیچیدگی و سرعت کار انجام می شود.

فهرست مطالب

به اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × چهار =