مقایسه رنگ پودری و مایع

مقایسه رنگ پودری و مایع

مقدمه

 در این مقاله قصد داریم به  مقایسه رنگ پودری و مایع وعناوین مهم این موضوع بپردازیم و با آنها آشنا بشویم در ادامه با شیت متال ایران همراه باشید.

 در گذشته و امروزه رنگ ها زیبایی و جلوه خاصی به محیط زندگی اطراف ما داده اند.رنگ ها دارای طیف،طبع و جلوه های منحصر به فردی هستند،آنها در جاهای مختلف باتوجه به ویژگی که دارند مورد استفاده قرار میگیرند.

به طور مثال: رنگ زرد جزو رنگ هایی است که طبع گرمی دارند این رنگ به دلیل انتشار زیاد نوری که دارد باعث میشود چشم ها خیلی زود خسته شوند پس استفاده از این رنگ برای صفحه گوشی موبایل یا مانیتور که چشم دائم با آنها در تماس است پیشنهاد نمیشود. رنگ ها بر اساس جنس و شکلی که دارند به دو دسته رنگ های پودری و رنگ های مایع تقسیم میشوند.

رنگ پودری

رنگ پودری

این نوع جنس و متریال رنگ از پگیمنت، فیلر که مواد پایه ساخت این پودر هستن و دیگر مواد افزودنی ساخته میشوند.فرایند ساخت این پورد به این شکل است،که مواد ابتدا طی فرایندی به صورت مواد مذاب در می آیند و با هم مخلوط و ترکیب میشوند.پس از اینه مواد به خوبی با هم ترکیب شده اند به مواد استراحت میدهند تا سرد شوند.

پس از سرد شدن مواد به شکل پوشش پودری منسجم در آمده و در مرحله بعد این مواد از دو آسیاب به صورت جداگانه رد میشوند تا حاصل پودری یک اندازه و یک دست شود، پس از تمام این مراحل پودر رنگ در حجم ها و اندازه های مختلف با توجه به نیاز مصرف کننده بسته بندی و به بازار ارسال میشود.

مجموعه شیت متال ایران اقدام به ارائه خدمات مختلفی همچون خدمات رنگ پودری الکترواستاتیک کرده است شما عزیزان میتوانید برای اطلاعات بیشتر به درگاه خدمات مراجعه کنید. 

خدمات رنگ پودری الکترواستاتیک

محتوای پیشنهادی: رال رنگ پودری

طریقه استفاده رنگ پودری

طریقه استفاده این رنگ بدین صورت است که پودر رنگ را داخل مخزن  کلت های پاشش رنگ میریزند سپس این دستگاه بعد از روشن شدن با استفاده از جریانات الکتریکی شروع به بار دار کردن ذرات پودر رنگ میکند، سپس از طریق فشار هوایی که توسط پمپ به دستگاه ارسال میشود.

پودر رنگ از طریق نازل روی قطعه یا وسیله مورد نظری که رنگ کاری میشود شلیک میشود قطعه پس از رنگ کاری باید وارد کوره شود و با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد حرارت ببیند تا رنگ خشک شود.

رنگ مایع

این رنگ بر عکس رنگ پودری که به شکل جامد دیده میشود ،به صورت مایع میباشد. رنگ های مایع از مواد های پایه رنگ سازی مثل: رزین، فیلر و حلال ها و مواد افزودنی ساخته شده اند این رنگ نیز فرایند تولید مشابهی با رنگ پودری دارد با این تفاوت که چون به صورت مایع است آسان تری را به همراه دارد.

در فرایند تولید رنگ مایع مواد پایه را ترکیب و حرارت میدهند مواد حرارت دیده  را پس از سرد شدن از صافی های مخصوص رد میکنن و سپس آنها را داخل قوطی های رنگ و سطل های رنگ در ظریف های ۵ لیتری ۱۲لیتری ۲۰ لیتری و ۲۵ لیتری با توجه به نیاز مشتری و مصرف کننده بسته بندی و به بازار عرضه میکنند.

طریقه استفاده رنگ مایع

معایب و مزایای رنگ پودری

این رنگ توسط یک پمپ فشار قوی از طریق پستوله(نازل پاشش)رنگ را به بیرون میپاشد ،رنگ کار بعد از اتصال مخزن رنگ به کلت پاشش و اتصالات پمپ با فشار دادن ضامن کار خودش را آغاز میکند.

از نکات مهمی که باید رنگ کار پس از اتمام رنگ آمیزی به آن دقت کند،تمیز کردن پیستوله و مجاری آن با تینر است این کار باعث میشود رنگ باقی مانده از رنگ کاری داخل آنها نماند و باعث پاشش بهتر نازل میشود.

محتوای پیشنهادی: لعاب یا پودر رنگی؟

معایب و مزایای رنگ پودری

مزایای:

۱_جامد

هنانطور که از اسمش مشخص است، این رنگ کاملا جامد میباشد و به شکل پودر های رنگی منسجم دیده میشود.

۲_خطر آتش سوزی پایین

این رنگ بدون حلال بوده و همین امر باعث میشود که خطر آتش سوزی آن نسبت به سایر رنگ ها کمتر باشد.

۳_مقاومت بالا

رنگ پودری نسبت به دیگر رنگ ها مقاومت و سختی بالا تری داشته است که باعث میشود از خوردگی فلز و رسیدن آب به سطح آن جلو گیری کند و عمر فلز را طولانی تر کند.

۴_بدون حلال

بدون حلال(Solvent) بودن این پودر باعث میشود این رنگ به محیط زیست آسیب نرساند و خود را دوست محیط زیست معرفی کند .همچنین کارکنان و کارگرانی که در فرایند ساخت این رنگ نقش دارند ،نیز از مضرات حلال ها و مواد شیمیایی ضرر ده به دور هستند.

۵_دستیابی به ضخامت بالا

به دلیل جامد بودن این رنگ میتوانیم رنگ هایی را با ضخامتی بیشتر از رنگ های مایع بدون شُره کردن به روی قطعه در آوریم.

۶_مقرون به صرفه

برگشت پذیری و داشتن پرتی پایین از دلایلی است که این رنگ را مقرون به صرفه میکند . سیستم و ساز و کار پاشش این رنگ به این صورت است که اگر پودری که پاشش شده است به روی سطح قطعه ننشیند دوباره به چرخه پاشش باز گشته و دوباره از آن استفاده میشود همین باعث پِرتی و ضایعات پایین تر و درنتیجه پسماند های کمتری میشود که محیط زیستی سالم تری را میسازد.

معایب:

۱_عدم دستیابی به ضخامت پایین

در رنگ آمیزی با این رنگ نمیتوانیم به ضخامت بسیار کم برسیم و همین باعث میشود که در بعضی از صنایع که نیاز به پوششی با ضخامتی پایین تر دارند مورد استفاده قرار نگیرد.

۲_عدم رنگ کاری قطعات بزرگ

در این روش رنگ کاری پودری باید قطعه ای که قرار است رنگ آمیزی شود ابتدا بار دار شود و پس از اتمام رنگ کاری نیز وارد کوره شود ما در قطعات و ابعاد بزرگ نمیتوانیم از این روش برای رنگ کاری قطعات بزرگ استفاده کنیم.

۳_عدم رنگ کاری غیر فلزات

همانطور که در قبل گفته شد چسم قبل از  شروع رنگ کاری ابتدا بار دار میشود،  این کار کمک میکند تا پودر های رنگ به روی  سطح آن بچسبند ،که تنها این امر در فلزات صورت میگیرد و همین باعث میشود که نتوانیم قطعات فلزی را با این روش رنگ کاری کنیم.

معایب و مزایای رنگ مایع

مزایای:

۱_رنگ کاری فلزات و غیر فلزات

در رنگ مایع میتوانیم اجسام فلزی یا غیر فلزی را رنگ کنیم،در رنگ کاری بعضی اجسام و قطعات پلاستیکی دیگر نیازی به زدن آستر(پوششی است که قبل از زدن رنگ اصلیه روی قطعه زده میشود) در زیر کار نیست، آسر زدن موجب چسبندگی بیشتر رنگ به قطعه میشود.

۲_خشک شدن سریع

در رنگ های مایع بر خلاف رنگ های پودری که در کوره خشک میشود خشک شدن  رنگ مایع در هوای آزاد انجام میشود، و  نتیجه میگیریم که فرایند خشک شدن رنگ مایع سریع تر از رنگ پودری که در  کوره اتفاق می افتد انجام میشود.

۳_ترکیب شدن با انواع رنگ ها 

این رنگ میتواند هم زمان با چند رنگ ترکیب شود.

۴_براق بودن

براقی رنگ های مایع از رنگ پودری بیشتر است، و همین باعث میشود در صنایع و مکان های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

معایب:

۱_گچی شدن رنگ مایع

 این اتفاق زمانی رخ میدهد که رنگ در مجاورت خورشید و هوای باز قرارگیرد این اتفاق باعث کاهش براقیت رنگ میشود،باید برای جلوگیری از این اتفاق به غلظت ترکیب رنگی و ضخامتی که رنگ به روی سطح وارد کرده است توجه کنیم.

۲_تاول زدن رنگ مایع

وقتی که مایعاتی مثل آب بین سطع قطعه و رنگ قرار گیرد بعد از خشک شدن متجه ناول زدن رنگ میشویم

 

  • شما همراهان عزیز شیت متال ایران میتواند سوالات و نظرات خودتان را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید،همکاران ما همواره آماده پاسخ گویی به شما عزیزان میباشند.

 

 

 

 

فهرست مطالب

به اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =